Tenniselleboog

Een tenniselleboog is een veel voorkomende blessure aan de pees van de strekspieren van de hand. De strekspieren van de hand bevinden zich in de onderarm en lopen van de vingers over de pols richting de elleboog, waar ze aan de buitenkant vastgehecht zitten. Een tenniselleboog ontstaat wanneer deze strekspieren overbelast raken. Hoewel een tenniselleboog relatief vaak voorkomt bij tennissers, zijn zij niet de enigen die er last van kunnen hebben. Maar 5% van alle patiënten beoefent de sport daadwerkelijk. Ongeveer 1-3% van de Nederlandse bevolking krijgt jaarlijks te maken met een tenniselleboog. De aandoening komt even vaak voor bij mannen als vrouwen, meestal binnen de leeftijdscategorie van 40 – 50 jaar.

Symptomen die op kunnen treden bij een tenniselleboog zijn:

– Pijn aan de buitenzijde van de elleboog

– Uitstraling naar de onderarm of pols

– In zeldzame gevallen uitstraling naar de bovenarm en schouder

– Pijn bij aanspannen van de strekspieren

– Pijn bij drukken op buitenkant van de elleboog

– Kracht- en coördinatieverlies

Oorzaak

Een tenniselleboog kan verschillende oorzaken hebben, maar soms wordt de oorzaak niet gevonden. Enkele oorzaken kunnen zijn:

– Backhand techniek bij tennissen

– Verkeerd tennisracket (te licht of te zwaar, te dunne of dikke grip)

– Dragen van zware tassen

– Uitwringen met de handen

– Optillen van kinderen

– Ramen wassen

– Zwaar autostuur

Behandeling

Bij klachten die wijzen in de richting van een tenniselleboog zult u doorgaans eerst een afspraak maken bij uw huisarts. Uw huisarts zal u in eerste instantie het advies geven om handelingen die pijn veroorzaken in uw elleboog te vermijden. Mocht uw tenniselleboog daadwerkelijk door tennis veroorzaakt zijn dan is het belangrijk uw tennistechniek te veranderen: tennissen met een backhand kan namelijk een oorzaak zijn van een tenniselleboog. Het is belangrijk rust te nemen en u kunt eventueel een speciale tenniselleboog brace uitproberen.

Wanneer voldoende rust en verandering in belasting niet helpen, kunt u voor de behandeling van uw tenniselleboog een afspraak maken bij de fysiotherapeut. Deze zal zich in de behandeling vooral richten op het verbeteren van de doorbloeding door de elleboogpees en het versterken van de spieren in uw (onder)armen. Wanneer ook behandeling van de fysiotherapeut de klachten niet wegneemt, kunt u overwegen om de tenniselleboog operatief te laten verhelpen. De peesaanhechting aan de buitenkant van de elleboog wordt dan doorgesneden. Ongeveer 60 tot 70% van de patiënten die een operatie ondergaat is na de operatie klachtenvrij.

AFSPRAAK MAKEN

Wilt u een afspraak maken voor uw tenniselleboog of wilt u graag meer informatie? U kunt contact opnemen met de praktijk via telefoonnummer 073 200 83 13 of mail naar info@fysiovughtnoord.nl.