Liesklachten

Liesklachten kunnen verschillende oorzaken hebben en geven aan dat je pijn hebt in de liesregio. De liesregio omvat de voorkant en binnenkant van het bovenbeen, de onderbuik en de schaamstreek. Liesblessures ontstaan vaak tijdens het sporten. Denk hierbij aan voetbal, hockey en rugby. De explosieve bewegingen, wenden, sprinten of keren geven opeens pijn in de lies en een acute liesblessure is daar.

Zo’n 33% procent van alle liesblessures is van acute aard. Dit betekent dat maar liefst 67% van de liesblessures chronisch is en gedurende langere periode ontstaat. Dit wordt vaak veroorzaakt door een disbalans in de belastbaarheid van de liesregio en de mate van belasting die u wilt beoefenen. De pijn wordt steeds erger; eerst alleen bij aanvang of na het sporten, maar later ook tijdens het sporten en bij dagelijkse activiteiten. Een liesblessure kan erg pijnlijk zijn. Wanneer de pijn te intens wordt is blijven sporten niet verstandig en is het aan te raden om de sportactiviteiten (tijdelijk) te staken.

In de liesregio bevinden zich verschillende spieren die betrokken kunnen raken bij liesklachten. De volgende spieren/gebieden zijn vaak betrokken bij een liesblessure:

– Adductoren (naar binnen draaien van het been)

– Iliopsoas (buiging van de heup en naar buiten draaien van het been)

– Lieskanaal

– Schaambeen

– Heupgewricht (impingement)

Wanneer u twijfelt over wat voor soort liesblessure u heeft, kan uw fysiotherapeut helpen bij het stellen van een diagnose. Tijdens een intake behandeling zal de therapeut u een aantal vragen stellen en lichamelijk onderzoek uitvoeren om de bewegingsruimte, pijn, spierkracht en flexibiliteit van uw liesregio te onderzoeken. Na het onderzoek zal de therapeut u inlichten en samen met u een behandelplan opstellen om uw liesklachten aan te pakken.

Behandeling

De behandeling van liesklachten is afhankelijk van de aard van de klachten. Bij een acute liesblessure is het van belang om te stoppen met sporten tot de pijn verminderd is. Daarna kan rustig aan gestart worden met bewegen onder begeleiding van de fysiotherapeut. Bij een chronische liesblessure kan vaak nog wel doorgesport worden, omdat ze pijn minder intens is dan bij een acute blessure. Wel is het belangrijk om minder intensief te trainen en de belastbaarheid te verminderen. In beide gevallen zal de fysiotherapeut helpen bij het versterken van de spieren die de heup- en liesregio stabiliseren.

Afspraak maken

Wilt u een afspraak maken voor uw liesklachten of wilt u graag meer informatie? U kunt contact opnemen met de praktijk via telefoonnummer 073 200 83 13 of mail naar info@fysiovughtnoord.nl.