hamstring

De hamstrings worden gevormd door een groep van drie spieren aan de achterkant van het bovenbeen; de musculus biceps femoris, musculus semitendineus en musculus semimembranaceus. De belangrijkste functies van de hamstrings zijn het buigen van de knie en het strekken van de heup. Blessures aan de hamstrings kunnen worden onderverdeeld in acuut en chronisch.

Acuut hamstringletsel

Bij acuut letsel aan de hamstrings ontstaat er een scheur in één of meerdere vezels van de hamstringspieren. Deze scheur ontstaat vaak op de plek waar de spier overgaat in de pees, over het algemeen een zwakkere plek. Bij een spierscheuring ontstaat een bloeding, waardoor er op de achterkant van het bovenbeen een blauwe plek kan ontstaan. De hamstringspier die het vaakst getroffen wordt door een scheur is de biceps femoris.

Oorzaak hamstringletsel

Sporten waarbij de hamstrings explosief en krachtig aangespannen worden, zoals sprinten, springen en trappen, lopen een verhoogd risico om een hamstringblessure te veroorzaken. Bij een spierscheur zal verder sporten in de meeste gevallen niet mogelijk zijn en voelt u een acute pijn aan de achterkant van uw bovenbeen. Het buigen van de knie is pijnlijk, maar ook het strekken van de hamstrings. Hoe ouder u bent, hoe groter het risico op een hamstringblessure. Symptomen van acuut hamstringletsel zijn:

– Acute pijn aan de achterkant van het bovenbeen

– Pijn bij kniebuigen (vooral met weerstand)

– Pijn bij het strekken

– Pijn bij drukuitoefening

– Verlies van kracht

– Pijn bij het zitten

– Blauwe plek aan de achterkant van het bovenbeen

behandeling acuut hamstringletsel

Wanneer er sprake is van een spierscheuring kan het herstel gemiddeld 6 – 8 weken duren. Afhankelijk van de ernst van de blessure kan dit iets korter of langer zijn. In het geval van een volledige spierruptuur duurt het herstel aanzienlijk langer (tot 3 maanden) en dient er zo snel mogelijk geopereerd te worden om de gescheurde spier weer vast te maken.

De behandeling van acuut hamstringletsel bestaat uit een periode van rust, gevolgd door het langzaam trainen van de spier om de spierkracht en -functie weer op te bouwen. Uw fysiotherapeut helpt en begeleidt u hierbij. Een hamstringblessure kan hardnekkig zijn en altijd een zwakke plek in uw lichaam blijven. Het is daarom erg belangrijk om naar uw lichaam te blijven luisteren om te voorkomen dat u weer last krijgt van uw oude blessure.

chronisch hamstringletsel

Hoewel hamstringklachten vaak acuut ontstaan tijdens bijvoorbeeld het sporten, kan een hamstringblessure zich ook langzaam ontwikkelen en uitgroeien tot een chronische blessure. Dit gebeurt vaak bij overbelasting van de spier, onvoldoende opwarmen of te zware belasting. Er ontstaan dan kleine spierscheurtjes die te weinig tijd krijgen om volledig te herstellen. Bij een volgende belasting is de spier nog niet hersteld en vormt de (over)belasting extra letsel. Op deze manier ontstaat chronisch letsel met pijn die langzaamaan erger wordt. Symptomen van een chronische hamstringblessure zijn:

– Pijn bij kniebuigen (vooral met weerstand)

– Pijn bij het strekken

– Pijn tijdens of na het hardlopen

– Verlies van kracht

– Pijn bij het zitten

behandeling

De behandeling van een chronische hamstringblessure bestaat uit het langzaam optrainen van de spieren, zonder deze daarbij te overbelasten. De overbelastende activiteiten moeten verminderd of tijdelijk gestaakt worden om de spieren de kans te geven om te herstellen. Uw fysiotherapeut begeleidt u hierbij zal u door middel van oefentherapie behandelen.

Afspraak maken

Wilt u een afspraak maken voor uw hamstringblessure of wilt u graag meer informatie? U kunt contact opnemen met de praktijk via telefoonnummer 073 200 83 13 of mail naar info@fysiovughtnoord.nl.